Obrázkárna.cz je fajn firma s poetickým názvem a ještě poetičtějším sídlem kousíček od Karláku. Dělají digitální tisk fotografií a dělají ho fakt špičkově, takže mezi jejich klientelu patří umělci zvučných jmen – výtvarnem nepolíbený laik bude určitě znát aspoň herce Hynka Čermáka. Kluci z Obrázkárny nicméně tisknou fotky i pro běžné smrtelníky, kterým jde o to, aby ty obrázky k něčemu vypadaly.
No a právě kluci z Obrázkárny (konkrétně Tomáš) se na nás obrátili s tím, abychom jim napsali nové texty na web. Takové, které se budou dobře číst a pomohou jim získat další zákazníky. Nechtěli se přitom zaměřit jen na profesionální fotografy a umělce. Přáním Obrázkárny bylo dostat se celkově více do povědomí jako firma, která se ve svém oboru opravdu vyzná. Je docela vtipné, že analýzu klíčových slov si zpracoval sám klient a popravdě výsledek byl skoro stejně super jako kvalita tiskových služeb Obrázkárny. Řada “profi” SEO agentur by to při pohledu na tuhle precizní práci nejspíš šla rovnou zabalit. Když už si Obrázkárna dala tolik práce s klíčovkou, je jasné, že jedním z cílů, po nichž jsme pošilhávali, bylo také povytažení aspoň některých stránek vzhůru úzkým hrdlem vyhledávačů. O tom ale ještě bude řeč.
Copy pro jasný obrázek o Obrázkárně
Po obsahové stránce bylo naším úkolem předat uživatelům webu co nejjasnější představu o tom, co všechno Obrázkárna umí a jak to v takové firmě chodí. Že jsou to profíci v oblasti tisku fotografií, ať už se jedná o ten velkoformátový, nebo třeba snímky do rodinného alba. Že umějí vytvářet fotoobrazy na plátno a nezáleží na tom, jestli chcete obraz k sobě domů nebo na výstavu. Že pro umělce zajišťují reprodukce maleb, kreseb a grafických listů a ovládají taky Fine Art tisk, který slouží hlavně k vytváření autorských fotografií nebo grafik z digitálních dat.
A taky že lidi z Obrázkárny se snaží pro každou zakázku najít to nejlepší možné řešení. I kdyby to pro zákazníka bylo výhodnější než pro ně, dělají všechno podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Chtěli jsme, aby z textů bylo cítit, jak moc si Obrázkárna zakládá na kvalitě a jak moc toho dělají pro zákazníky, i když adjektivum “prozákaznický” mají na blacklistu.
Jak dostat profíky i amatéry pod jeden tone of voice
Celkově jsme ze začátku trochu bojovali s tonalitou textů. Potřebovali jsme pro naše copy něco podobného, jako je zlatý řez pro fotografy. Text, který nebude ani příliš odborný, ani moc jednoduchý. Všechno jsme průběžně konzultovali s Obrázkárnou, která nás, pro něž je tisk fotek tak trochu jiný vesmír, ochotně zasvětila do svého know-how. A společně se nám nakonec podařilo určit správný styl komunikace. Takový, který se příjemně čte a zároveň řekne všechno důležité, na nic si nehraje a přesto zdůrazní, že ten, o kom mluví, je vážně profík.
Postupně jsme textovali celý web. Začali jsme podstránkami a na nich vysvětlii jednotlivé služby. Nakonec jsme napsali copy pro homepage a textovou podobu dali také jednotlivým USPs.
Teoretická vsuvka: Lze zahýbat pozicí ve vyhledávání jen úpravou textu?
Obecně platí, že texty jsou pouze jedním z mnoha faktorů ovlivňujících výsledky vyhledávání. Včeliště zpracovalo “periodickou tabulku” SEO faktorů a každému z nich přiřadilo číslo od 1 (nejmenší) do 3 (největší), které určuje, jakou mírou právě tento prvek působí na SEO. Z oblasti textů dostala v této analýze největší důležitost kvalita obsahu a průzkum slov nejčastěji hledaných uživateli. O stupeň méně důležité, ale s hodnocením “2” stále významné, je pak samotné použití těchto výrazů na stránce.
Otázkou je, jak s klíčovými slovy v textech naložit. Pavel Ungr a s ním řada dalších odborníků zdůrazňuje význam meta titulku pro optimalizaci stránky. Pokud by se někde mělo klíčové slovo, na něž chceme stránku optimalizovat, objevit, měl by to být právě meta titulek. Na druhou stranu podle studie, kterou provedlo Backlinko, existuje jen velmi malá souvislost mezi optimalizací titulku na určité klíčové slovo a umístěním stránky ve vyhledávání. Tahle studie naopak tvrdí, že budování zpětných odkazů a počet odkazujících stránek ovlivňují ranking daleko více než jakýkoli jiný SEO faktor. Žádný text, ale pěkně zpětné odkazy. No, když se vaše agentura jmenuje Backlinko, těžko budete tvrdit něco jiného, že jo…
Jak to ale teda sakra je?
Experimentální potvrzení významu textu
Protože jsme copywriteři, soustředíme se na text. A protože věříme Pavlu Ungrovi (a spoustě dalších specialistů) dáváme si záležet i na psaní metatagů. Do každého meta titulku jsme tedy hned na začátek zařadili hlavní klíčové slovo, aby vyhledávač i uživatel už v SERPu poznali, o čem stránka nejspíš bude. A výsledek? Velmi záhy po zveřejnění nových textů se nám markantně podařilo zlepšit pozice Obrázkárny na dotazy související s Prahou. Zatímco dříve se Obrázkárna objevovala zpravidla až na třetí nebo čtvrté výsledkové stránce, po úpravě textů obsazuje přední místa. A to vše bez jakékoli formy linkbuildingu.
Jasně, “velkoformátový tisk Praha” není rozhodně tak konkurenční výraz jako “sex zdarma” nebo “nebankovní půjčka”. Tam by pouhá on-page optimalizace se stránkou nehnula nejspíš ani o píď. Popravdě by s ní ale jen tak nehnula ani baterie dobře míněných backlinků. Důležité je, že i přes nízkou hledanost jsou výrazy jako “velkoformátový tisk Praha” aj. pro Obrázkárnu velmi relevantní a copywriting jí otevřel cestu k tomu, aby na tyto dotazy byla vidět.
Považujeme tím za prokázané, že u méně hledaných a málo konkurenčních výrazů si lze při optimalizaci pro vyhledávače vystačit toliko s copywritingem. Ale nejde samozřejmě jen o to, aby bylo klíčové slovo v meta titulku. Ty texty hlavně musejí být ke čtení. A máme radost, že sám klient nás přesně v tomhle bodě nejvíc ocenil. Slovy Tomáše z Obrázkárny: “Spolupráce na přepracování obsahu byla skvělá, věcná a trpělivá. Konečně máme texty, které mají lidé chuť číst.” Tak dík!