Vánoce jsou prý dnes už jen pustá komerce. Určitě, ale k naprosté komercionalizaci jim přece jen ještě jeden drobný detail chybí. Slogan. Pořádná komerce bez sloganu je prostě nemyslitelná. A něco by se s tím už konečně mělo udělat.
Možná namítnete, že jako slogan lze použít staré dobré Šťastné a veselé, ale to vás vyvedu z omylu, protože to není slogan, nýbrž pozdrav. Když už, tak snad Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré vůle, ale to je tak strašně dlouhé, že jako slogan to taky nepřipadá v úvahu. Vánoce jsou zkrátka sloganuprosté.
Slogan má už dneska opravdu každý
Tenhle stav je o to nepochopitelnější, když si vezmete, kdo všechno dnes už sloganem disponuje. A jakým! Třeba Mikronésie má nádherný slogan Zažijte vedro. V tom je vše. Nebo bratři Slováci Cestujte po Slovači – Dobrý nápad. Geniální! Mimochodem, tyhle špeky čerpám odsud: http://9gag.com/gag/aG0ORK7?ref=fbp.
Dokonce i komunisti se poučili z chyb, jež jsem jim vytkl v knize Webcopywriting pro samouky, a nejenže si dali do favicony třešinku, ale přišli i s originálním sloganem. Dá sice trochu námahy ho na novém přehledném webu najít, ale nakonec jsem ho, mršku, dole v patičce objevil. KSČM – Všechna práva vyhrazena. Dobrá textařská práce, která citlivě odkazuje na to nejlepší z historie strany.
Výhody Ježíška coby vděčného klienta
A teď zpět k meritu. Když můžou mít slogan komanči nebo Surinam, proč ho nemá Ježíšek? Vždyť to přece není špatný klient. Platí sice jen jednou za rok, ale dá vám všechno, oč si řeknete. Žádné tendry a licitování o ceně, splatnost faktur úzkostlivě dodržuje, koncáci ho mají rádi. Pro mnohé jsou ty jeho Vánoce doslova lovebrandem.
A pak vezměte v potaz ty konexe. Otec CEO v tý největší korporaci ever, zbytek rodiny samý vysoký manažerský posty. Já vám říkám, že zaháčkovat se u Ježíška je zlatej důl a sen každého marketéra.
Rizika vánočního sloganu
Na druhou stranu vymyslet slogan pro Vánoce samozřejmě není prdel. Co Čech, to sloganista, takže vám do toho bude každej kafrat, a zvlášť odborná veřejnost si počíhá i na tu sebenepatrnější chybičku. Dál si taky musíme přiznat, že komunikace není klientova nejsilnější stránka. Místo briefu počítejte maximálně tak s nějakým podobenstvím. Takže aby byla kvalita aspoň tak vysoká jako u Všechno, co potřebuješ, je Ekvádor, bude muset přiložit ruku k dílu každý jeden copywriter (i samozvaný copywriter) v téhle malé republice.
Podmínky tendru
Tak co, jdete do toho? Stačí nám do komentářů nebo na e-mail „budte@nejlepsicopywriter.cz“ (s předmětem „Slogan pro Ježíška“) napsat návrhy sloganů, které by pro příště měly být nedílnou součástí oficiální komunikace Vánoc. Ideálně do Tří králů 2017, protože pak odstrojíme stromeček a začneme se Vašimi návrhy zabývat. Ale do konce ledna se to taky nezblázní. Pak uděláme užší výběr, který zveřejníme, a následně budeme sbírat feedback komunikačních odborníků, náhodných uživatelů sociálních sítí a jiných expertů. Všechno musíme stihnout do září 2017, abychom se zvládli připravit na hlavní předvánoční kampaň.
Odměna? No tak odměna…. Berte to tak, že v případě vítězství si můžete dát do referencí Ježíška. To je přece terno, ne? A to vám dneska řekne každej brandmanager, že správnej markeťák přece maká výhradně za reference, peníze jsou přežitek. No a když tak se pak nějak domluvíme. O tom potom.
Pro Ježíška s láskou od Nejlepšího copywritera
Nechce se vám nic vymýšlet? Třeba vás zaujme některý ze sloganů, které jsme již vymysleli v tvůrčí dílně Nejlepšího copywritera. Tady jsou:
- Tradice a kvalita od roku 0
- Víc než jen kapr a salát
- I chlívek můžete mít rádi
- Dárek v každém balíčku
- Vánoce jsou tady (tak sorry, to už prej někdo má)
- Pohádka zaručena (…nová, lowcostová)
- Když Ho miluješ, není proč hřešit
- Na Štědrý den chutná, na Boží hod pomáhá
- Dudlaj-dudlaj-dudlaj-dudlaj-dá
- Pod stromečkem jsem správně
Tak to jen tak zlehka pro inspiraci. Ale počkejte… Že vy už máte všech těch sloganů, marketingu a komerce po krk? Že už byste si taky jednou chtěli odpočinout od neustálého vymýšlení, brainstormování, přepisování a obhajování?
No tak to jste měli říct hned! V tom případě vám prostě jen přejeme krásné Vánoce a snad se v příštím roce zase setkáme u nějakého toho blogu.
Za Nejlepšího copywritera vše dobré vinšuje Pavel Šenkapoun