Byl jsem požádán, abych se vyjádřil k obsahu portálu GoToBrno. Tak jsem se vyjádřil a mé vyjádření najdete na iDnesu i na facebookové stránce Žít Brno RIP. Ale protože, jak už to tak bývá, z mého komentáře byly vyzobány jen drobky, přičemž samozřejmě došlo k větším či menším deformacím, dávám k dispozici celý text na blog Nejlepšího copywritera.
Portál GoToBrno.cz je vskutku pozoruhodný. Beze vší ironie jde o kus poctivého webařského řemesla – struktura, typografie, responsivní design, to všechno působí velmi profesionálně. Osobně se mi líbí i výtvarné řešení. Tím však pozitiva končí. Když se od této líbivé vnější skořápky přesuneme k tomu, o co by na informačním portále mělo jít především, tedy k obsahu, narazíme na řadu opravdu dost podivných věcí.
Požívejte své město, je zdravé!
Asi tou nejméně závažnou podivností je pravopis. Chápu, že u informačně rozsáhlých projektů může být obtížné uhlídat každou čárku ve větě a každé písmenko. Korekturou by tedy měly projít alespoň ty nejdůležitější stránky, u kterých lze předpokládat nejvyšší návštěvnost. Na pouhopouhých dvou stranách webu jsem narazil například na:
- „panoramické pohledy“
- „Střední Evropa“
- „s více jak 86 000 studenty“
- „zážitky, an které dlouho nezapomenete“
- „Město Brno nabízí těm, kteří jej požívají nejpestřejší paletu možností“ (dvě pravopisné chyby a dvě neuvěřitelná klišé v jedné větě – bravo!)
Dobré nápady a specifický humor: Marathon technologických dovybaveností města s nejmagičtějším časostrojem a city events
Ale což, jsou to koneckonců jen nějaké pravopisné konvence. Podstatně horší je skutečnost, že podobně nevalně to vypadá i s celkovou jazykovou úrovní textů, alespoň tedy těch původních (viz dále). Texty jsou prošpikovány floskulemi, frázemi, nesrozumitelnými formulacemi, stylistickými neobratnostmi:
- „plné pracovitých lidí s dobrými nápady a specifickým humorem“
- „Město, kde se dokonale snoubí historie s dynamickou současností a neuvěřitelnými možnostmi budoucnosti.“
- „Pro moravskou metropoli a život v ní jednoznačně platí, že co je malé, to je hezké.“
- „Brno je městem plným barev a alternativ, pojďte jej prozkoumat.“
- „Brno – město s nejmagičtějším hodinovým strojem v Česku“ (hodiny na náměstí Svobody se dočkaly řady pojmenování, ale „nejmagičtější stroj v Česku“ mezi nimi určitě není).
- „technologicky dovybavenou hvězdárnou, která nabízí díky svým technologickým možnostem“
- „Brno je zejména v letních měsících městem otevřených open air tradičních city events – přes divadelní rej mezinárodního Divadelního festivalu Divadelní svět Brno, přes marathon mezinárodní soutěžní přehlídky ohňostrojů na brněnské přehradě Ignis Brunensis, či při projekcích letních filmových a divadelních scén.“ (Proč „city events“? Snad eventů, ne? Proč „marathon“? Proč dvakrát „přes“? Od čeho kam? Proč čárka před „či“?).
Kdybych byl Brňanem a musel o svém městě něco takového číst, opravdu hodně, hodně, hodně moc bych se … nasral.
Byla by škoda nepoužít obsah, který se již v praxi osvědčil
Ale to stále ještě nejsme na konci. Portál obsahuje mnoho informací o konkrétních památkách, osobnostech, lokalitách apod. Kvalita těch textů je často trošku někde jinde než úroveň textů na obecných stránkách portálu. To mě zarazilo a udělal jsem takový malý experiment. Označil jsem si vždy první odstavec několika stránek a nakopíroval si ho do vyhledávacího pole Googlu. A co se stalo? Ukázalo se, že dané texty se v nezměněné podobě nacházejí na desítkách dalších webů. Tak například u vily Tugendhat se zdá, že text byl přejat www.tugendhat.eu. U hradu Špilberk snad z portálu www.jizni-morava.cz A tak dále.
Je pravděpodobné, že GoToBrno má práva k uveřejnění tohoto obsahu na svém webu. Otázka ale zní, k čemu vlastně je portál, který v nezměněné podobě přejímá informace odjinud. Doba portálových agregátorů snad už pominula a weby bez unikátního obsahu dnes jen těžko nacházejí nějaký raison d’etre. Nejvíc na to nakonec může doplatit brněnský portál sám. Zdá se, že jeho tvůrci nikdy neslyšeli o penalizaci webu ve vyhledávačích z důvodu duplicitního obsahu. Až tato pohroma dopadne na GoToBrno, budou mít turisté přijíždějící do jihomoravské metropole sice krásný moderní portál, ale nenajdou ho, ani kdyby se rozkrájeli.
Hezký to tam v tom Brně máte. Až opravěj D1, budu se tam muset zase podívat. Pořád mi něco říká: „Go to Brno!“
Autor není obyvatelem Brna ani Moravy.