Přeskočit na obsah
Nejlepší copywriter | 30. 01. 2025

Texty pro Digitální garáž Google – Setkání s nejlepšími kreativními mozky Evropy v jedné tabulce

Digitální garáž Google je vzdělávací platforma, která pomáhá lidem i firmám adaptovat se na turbulentní změny současného světa. Náš tým se podílel na finálním ladění textů. A byla to zakázka v mnoha ohledech pozoruhodná.

Náhled stránky Digitální garáž Google

 

Webový copywriting 4.0. aneb Jak se píše kladivem

Začalo to vlastně docela prozaicky. V létě 2023 nás oslovili lidé z české pobočky Googlu, že by potřebovali upravit texty nového webu Digitální garáže – což je česká mutace vzdělávací platformy Grow with Google. Stránka funguje jako jakýsi rozcestník mezi různými kurzy, zdroji a nástroji spojenými se světem internetu, reklamy, AI či médií. Lidé i firmy si jejich prostřednictvím můžou osvojit nové dovednosti a zvýšit svou konkurenceschopnost v digitální éře.

Východiskem naší práce byly grafické návrhy nového webu a anglické texty, které překladatelské agentury lokalizovaly do jednotlivých národních jazyků. K nám se dostala česká varianta. Jenže i když texty byly přeložené solidně, něco jim chybělo. Určitá lehkost, rytmus, sémantické chvění obsažené v originálu. A naším úkolem bylo tam tyto kvality alespoň v určité míře dostat.

obraz kladiva s modrou rukojetí na dřevěném podkladu

V tomto ohledu se jednalo o zakázku příznačnou pro dnešní dobu. Od rozšíření Deeplu a následně Chatu GPT už není problém nechat si vytvořit velmi obstojné překlady či vygenerovat obsah na prakticky libovolné téma. Žádný nástroj na světě ale zatím neumí po sobě text opakovaně přečíst, odhalit slabá místa, identifikovat víceznačnosti a nesrozumitelné pasáže, uvést v soulad jednotlivé části obsahu a pohrát si s rytmickými a tonalitními nuancemi.

A přesně to děláme. Naše práce u zakázek, jako byla ta pro Google, vlastně nespočívá tolik v psaní jako spíš čtení. Čtení, posuzování kvalit textu a jeho postupném ladění směrem k větší srozumitelnosti, přesvědčivosti a plynulosti. Postupujeme přitom v mnoha iteracích, do kterých zapojujeme více copywriterů. Říkáme tomu vrstvení copywriterské zkušenosti. Každý z obsahových specialistů vnese do celého procesu svůj pohled na svět, svou profesní historii a odhalí v textové matérii aspekty, které ostatním (třeba i mnohem zkušenějším) zůstaly skryty. Připomíná to trochu Nietzscheho metodu speleologického kladívka. Poklepáváním na povrch textů odhalujeme jejich dutá místa a vymýšlíme, čím je naplnit. 

Portrét Friedricha Nietzscheho

 

Nahlédnout do komunikační kuchařky jedné z největších firem světa

Případ Google se od jiných analogických projektů odlišoval v tom, že jsme kompletní balík textů i grafických podkladů měli připravený v jedné Google tabulce (kterým lidé z Googlu říkají „trix”) obsahující desítky a desítky sheetů, v níž jsme se v reálném čase potkávali s dalšími kreativci a markeťáky snad z celé Evropy. Bylo fascinující cítit, že jsme součástí takhle velkého projektu, na němž se podílejí špičkoví specialisté z tolika zemí. A že k jejich vzájemnému propojení stačí něco tak prostého, jako je obyčejná Google tabulka.

Přihlašovací obrazovka do Gmailu

Dalším mimořádně zajímavým momentem byly materiály, které jsme před začátkem práce dostali k nastudování. Jejich součástí byl mj. obecný komunikační manuál Googlu včetně tone of voice a  styleguidu. To jsou dokumenty, které celkem běžně sami vytváříme pro naše klienty. Možnost vidět, s jakými podklady pracuje jedna z největších firem světa, byla zkušenost k nezaplacení.

 

Nejlepší copywriter

V redakci Nejlepšího copywritera se snažíme dělat obsah, který vám pomůže uspět v online světě. A taky vás aspoň jednou za čas trochu pobavit.