Přeskočit na obsah
Pavel Šenkapoun | 19. 12. 2014

Proč se copywriteři netěší na Vánoce aneb 14 zastavení na vánoční křížové cestě kreativcově

Vánoce jsou krásné, o tom žádná. Přesto copywriterům a kreativcům přináší čtvrtý kvartál kromě saturace jejich religiózně mýtopoetických potřeb taky mimořádnou dávku stresu, z níž se pak vzpamatovávají po většinu následujícího roku. Pojďte si s námi vyrazit na kreativcovu vánoční Kalvárii a třeba si uvědomíte, že to vaše nudné zaměstnání v top managementu nadnárodní korporace, ve správní radě velké banky či na nějakém teplém místečku u dvora je vlastně docela fajn. Poselství? Buďte na ty kluky a holky od šrajbmašin aspoň o Vánocích hodní. Jak zpívá Honza ve své populární vánoční koledě, copywriteři těžší to maj!

PF 2015 Nejlepší copywriter
Něco vám řeknu. Po všech těch originálních kreacích bych si konečně jednou rád užil tradiční, pohodové, klidně i tuctové Vánoce s řízkem, salátem, koledou a vánoční pohádkou v bedně.

1. Reklamy

Tak hned tady pozor, kreativci to maj nejen těžší, ale hlavně to maj úplně jinak než zbytek populace. Zatímco normální člověk je z říjnového nástupu reklamní mašinerie znechucen, kreativec se těší. Na práci svých kolegů, na dvojnásobnou délku reklamních bloků, na vánoční opusy kopíků, jakým byla například svého času aliterační poema „Veselé Vánoce vám vinšujem“. Jenže. Životní partner zpravidla tuto vášeň pro reklamu nesdílí. A tak v reklamních blocích přepíná nebo přetáčí. Výsledkem je frustrace a hluboký marketingový deficit, který doháníte v pracovní době sledováním reklam na You Tube. A jelikož máte mnohem, ale opravdu MNOHEM víc práce než obvykle, vražedná spirála se roztáčí…

A tohle je co za reklamu? Jako je mi teda nějaká povědomá…
Ale už jsem ji dlouho neviděl takhle vizuálně.

2. Známí

Oni tvrdí, že jsou vaši známí, vy si tak úplně jisti nejste. Každopádně jisti si buďte tím, že se začnou ozývat, že po vás budou něco chtít, že to budou chtít ASAP a hlavně to budou chtít zadarmo, když jsou ty Vánoce, že jo. Konzultaci, textíček, slogánek, nápadíček. Pokud jste měkota jako já, většinou jim vyhovíte a vyčerpáte zas trošku zásob z toho fundamentálně neobnovitelného zdroje, jemuž říkáme čas.

3. Příbuzní

Tohle nese hodně styčných bodů s kategorií „Známí“. Podstatný rozdíl tkví v tom, že zatímco známé koneckonců přeci jen můžete odpálkovat, u rodiny to nelze. Rodinným příslušníkům prostě nějaký ten nápad nebo text na péefko vypotit musíte.

4. Péefka

A je to tady. PF neboli noční můra každého kreativce. Péefko nechce jen 20 vašich klientů, váš šéf, vaši známí, vaši příbuzní, péefko chcete, a to je úplně nejhorší, taky vy sami. A třebaže je samozřejmě zhola nemožné každoročně vymyslet několik desítek originálních, svěžích, vtipných a přitom tak nějak hřejivě lidských novoročenek, stále je to úkol nesrovnatelně příjemnější než vymýšlet novoroční přání pro sebe sama, je-li vaším povoláním textařina. Čím víc jste si vědomi toho, že od vás jakožto kreativce všichni čekají něco bombastického, tím méně nápadů se dostavuje. Respektive se jich dostavuje nespočet, ale žádný vám nepřipadá hoden vaší kreativní geniality. Takže nakonec skončíte na Štědrý den (v horším případě na Silvestra) tím, že vyfotíte nějaký nahodilý nesmysl a připíšete k tomu nějaký sémanticky neidentifikovatelný blábol. Pour féliciter!

PF Nejlepší copywriter
Jednou si takhle má žena hrála se solí na kuchyňském stole… A byl z toho nápad na zvláštní péefko.

5. Pozvánky

Všimli jste si, kolik akcí se koná na konci roku? Tu koncert, tu výstava, tam konference, večírek, symposium, vánoční divadlo, rozloučení, přivítání, degustace, no prostě jsou toho před Vánoci vždycky mraky. A pro všechny tyto události je třeba napsat pozvánky. Jste-li textař, utextujete se před Vánoci k smrti. Přitom pro pozvánky platí mnohé z toho, co pro péefka. Je zatraceně těžké psát je a udržet si přitom jistý standard originality.

6. Deadliny

Všimněte si, kolik věcí během roku člověk odsune… a ani mu to vlastně nepřijde. Však je na to ještě spousta času! Jenže pak najednou přijde chvíle, kdy si uvědomíte, že už tak nějak není KAM odsouvat. Definitivní KONEC PROKRASTINACE. Ano, je to konec roku. K deadlinům, které máte stanoveny od svých klientů, tak najedou přibudou deadliny, které máte narýsovány ve své hlavě. Ono tohle samozřejmě platí i pro spoustu jiných profesí, ale u kreativce si k tomu musíte přičíst ještě péefka, pozvánky, známé, rodinu… a rázem pochopíte, proč na konci roku každému kreativci dochází jeho příslovečný humor.

7. Knihy

Před Vánoci se kupují dárky. Oblíbeným vánočním dárkem jsou knihy. Výběr knih představuje ale těžkou disciplínu, ideální je, když vám s ní někdo poradí. Nejlépe někdo, kdo tomu rozumí. A kdo by měl rozumět knihám víc, něž člověk vzdělaný, sečtělý, živící se tvorbou textů, že ano. Ano. Počkat. Vy myslíte… Ne. Tak to si nerozumíme! Já jsem poslední knihu četl před 5 lety, než jsem se vydal na dráhu internetového marketingu. Od té doby jsem v jednom kole. Četba je luxus, na který budu mít znovu čas nejspíš až v důchodu. Při současném stavu sociálního systému tedy za hodně, hodně dlouho. Jenže vysvětlujte to před Vánoci někomu. Všichni jsou přesvědčeni, že právě vy jim poradíte s volbou nejlepšího vánočního titulu. A pak jsou zklamaní, když z vás padají názvy jako „Švejk“, „Zámek“ nebo „Cesta do hlubin noci“. No jo, jenže nic modernějšího jsem prostě fakt nečetl!

Knihy pod stromeček
V poslední době jsem četl jenom tohle. A řekněte sami, dali byste něco z toho blízkému člověku pod stromeček?

8. Dárky

Vymysleli jste všechna péefka, otextovali všechny pozvánky, stihli všechny deadliny, vybrali knihy pro všechny příbuzné. Hurá!!! A teď už jen taková maličkost. Nakoupit své vlastní dárky pro své vlastní blízké. Kolik invence, energie a času vám asi tak zbývá? Manévrovací prostor se navíc nepříjemně zužuje. Na knížky nemůžete ani pomyslet, flašky kupovat nechcete, aby se neřeklo, že vás zajímá jen chlast. Že by tedy nějaký originální, nápaditý dárek, hodný kreativce? Tůdle! Ponožky nakoupím a basta!

9. Večírky

„Bav mě, šašku.“ S tímhle postojem se zpravidla přistupuje v otázce vánočního večírku ke kreativcům. Vymysli koncept, navrhni kostýmy, připrav hry, obstarej hudbu. Ve víru párty pak vykládej frky, otáčej rundy, řvi s ostatními frivolní songy, tanči a ukazuj, jak máš všechno na háku. Hmmm.

10. Srazy

Před Vánoci se taky trhají pytle s výročními setkáními absolventů. Máte-li víc škol, máte taky víc srazů. S vaším takzvaným „kariérním růstem“ posléze přibývají srazy s kolegy z bývalých zaměstnání, se členy dávno rozpadlých hudebních skupin (v nichž jste hráli druhé housle), se skauty, místními rodáky… Přitom advent je obdobím půstu. A vy jste imrvére v lihu, i když práce máte pětkrát víc než normálně. Jak to řešit? Jdete na další sraz…

11. Půlnoční

Konečně to z vás spadlo. Je tady Štědrý den, všechno se stihlo, nebo se to alespoň podařilo odsunout na „mezi svátky“. Máte tu správnou štědrovečerní náladu a jste přesvědčeni, že se tentokrát opravdu s nikým nepohádáte. Ale hlavně. Hlavně, že tentokrát už FAKTICKY vyrazíte na tu půlnoční, byť by váš spánkový deficit byl sebevětší. Poslední, co si ze svátečního večera pamatujete, je jakýsi princ jódlující z televizní obrazovky…

Já se narozdíl od Václava Neckáře na půlnoční nidky nedostal…

12. Návštěvy

O vánočních svátcích se jezdí na návštěvy. Dochází k nejrůznějším rozhovorům a sociálním interakcím. Příbuzní vašeho životního partnera se často vyptávají, čím se to vlastně živíte. Pak vám buď uznale poklepávají na rameno, že to autorské právo dnes opravdu sype a že na vás ani není poznat, že jste vyčůraný právník. Anebo na vás vrhají soucitné pohledy a ti drzejší se nezapomenou zeptat, zda jako člověk od marketingu taky musíte chodit v takové té směšné reklamní rouře po Václaváku.

13. Odpočinek

Odpočinek je to, co jste slíbili sobě, své ženě a svému lékaři, že si dopřejete mezi svátky. Svůj slib (nevím, zda to někoho překvapí), samozřejmě nedodržíte. Vaši nejbližší musejí pochopit, že strategický přesun úkolů na „mezi svátky“ byl vaším posledním zoufalým pokusem, jak alespoň navenek zachovat zdání vánoční pohody. Propříště byste se snad už konečně mohli poučit. Vánoční pohoda nenastala, akorát vám zůstala hromada práce, které by klidně mohlo být o polovinu méně, kdybyste si ji vzali ke stromečku.

14. Silvestr

A co dělá kreativec poslední den v roce? Tak samozřejmě trochu pracuje, má totiž poslední možnost poslat péefko, aby to nebylo tak úplně out of date. Po uplynulých dnech a týdnech nemá chuť ani pít, ani se bavit, ani sociálně interagovat. Nejradši si vyleze někam na kopec, z něhož ale kvůli inverzi stejně není nic vidět. A pak si namaže chlebíček sardelovou pastou, otevře Top Topic, pustí televizi, přepíná mezi kanály a nechává hrát ty, na nichž zrovna běží reklama. Hele, je to fakt hrozně uklidňující!

Milešovka
Milešovku jsme jako cíl silvestrovského výletu zvolili proto, abychom si poslední den v roce prohlédli tu naši krásnou českou krajinu…

Pohodové Vánoce a šťastný nový rok přeje tlupa kolem Nejlepšího copywritera.
Hou hou hou!

Pavel Šenkapoun

V rámci korporace je Pavel přímým podřízeným Nejlepšího copywritera. Pokud se vám dodané texty líbí, může za to Nejlepší copywriter. Pokud ne, může za to Pavel a své výtky prosím adresujte výhradně jemu.