Děkovat jako Mark Zuckerberg. Dělat marketing jako Facebook

Když jsem dnes ráno šel omrknout facebookové stránky, které mám ve správě, vyskočilo na mě okno s krátkým textem „podepsaným“ Sheryl Sandbergovou a Markem Zuckerbergem. Normálně obdobná oznámení přeskakuju, ale dnes jsem se u něj zastavil, přečetl si ho a proklikl se na landing page.

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg děkuje

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg si ve svém děkovném proslovu odpustil svou pověstnou kadenci, takže jsem mu rozuměl i já. Zdroj: https://www.facebook.com/business/news/two-million-advertisers-uk/

Na ní mě čekal text o rozsahu jedné normostrany s vloženým videem a headlinem o dvou slovech: „Děkujeme vám“. Pod headlinem následovaly tyto věty: „Na Facebooku jsou nyní více než dva miliony aktivních inzerentů a pro každého z vás máme jen dvě slova: děkujeme vám. Je to ta správná chvíle, kdy oslavit všechny ty neuvěřitelné podnikatele, jako jste vy, kteří vytvářejí hodnoty pro své komunity.“ A dál už jen příklady podnikatelů napříč celým světem, kteří začali s málem, ale vybudovali podniky, které slouží tisícům lidí. Pravda, a nakonec oznámení, že inzerentům je nově je dostupný správce facebookových reklam pro iOS.

Pak jsem si pustil video. Otevírá ho Sheryl Sandbergová slovy: „Každý byznys je příběh. Příběh, který míří vysoko, ale začíná při zemi. Příběh tvrdé práce, kreativity a odhodlání sloužit lidem… den co den.“ A uzavírá Mark Zuckerberg: „Budou-li společnosti moci růst a vymýšlet nové věci, stane se život nás všech lepší. Proto vám děkuju, že jste se stali součástí naší komunity a pomáháte dělat svět otevřenější a propojenější.

Tipněte si, kolikrát se v celém článku vyskytuje slovo „Facebook“. Jednou. Slovo „vy“ osmkrát. Ačkoli je to celé především oslava obchodního úspěchu Facebooku (2 miliony inzerentů) a uvedení nového produktu na trh (Ads Manager pro iOS), Zuckerbergův tým nezvolil komunikační formu „My jsme machři“, nýbrž „Vy jste machři“.

Já vím, co řeknete. „Je to jenom marketing.“ „Je to jenom propaganda.“ „Stejně to Zuckerberg nemyslí upřímně. Vždyť se na něj podívejte. Nevypadá on trochu jako Standa Grossů…?“

Nevím, zda to Mark Zuckerberg myslí upřímně, a je mi to jedno. A ostatně máte pravdu. Je to jen marketing. Ale i marketing se dá dělat dobře, nebo špatně. Když si představím mnohé české firmy, daleko menší a daleko méně významné, které neustále krmí mediální prostor výkřiky o tom, jak moc jsou boží, skvělí a geniální… A porovnám to s dikcí Facebooku, plnou skromnosti, pokory a úcty k zákazníkům, mám zcela jasno v tom, který marketing je dobrý, a který ne.

No a možná… Možná to tak úplně „jen“ marketing není. Určitě existují podnikatelé, kteří na své zákazníky pohlížejí jako na kořist, kterou je třeba ulovit a vysát, a marketing považují za nástroj vymývání mozků. Zvlášť tady v Česku jsme po divokých devadesátých letech na tenhle typ podnikatelů trošičku alergičtí. Já sám jsem slovo „podnikatel“ doslova nesnášel. Vlastně jsem nesnášel i podnikatele. A pak jsem začal sám podnikat a pochopil, že představa „lovec – kořist“ je zcela nesmyslná. Lidé se stávají vašimi zákazníky proto, že jim jste schopni v něčem pomoci, že jim poskytujete nějakou hodnotu. Ne proto, že je ulovíte. V segmentu SME je to zcela průzračně viditelné. Pak jsou tu sice korporace, kde se tyto vztahy poněkud stírají, ale ani korporace kdysi nebyly ničím jiným než různými a různě velkými Small or Medium Enterpeises.

A to, co pohání malé a střední podnikatele, zdaleka není jen touha po zisku nebo po moci. Je to také touha něco vytvářet, měnit, produkovat, komunikovat s lidmi, pomáhat jim a tím v jejich očích získávat hodntou. Dávat svému životu smysl. Vidím to sám na sobě, ale i na spoustě svých klientů. A myslím, že právě pro takto naladěné podnikatele je Facebook téměř nedocenitelná služba. Asi proto mě tolik oslovilo sdělení Sheryl Sandbergové a Marka Zuckerberga. Zjištění, že to vnímají velmi podobně jako já. A že nás po celém světě je už víc než dvě mega.

I kdyby to všechno byl jen marketing, je to dobrý marketing. Marketing, ze kterého se všichni můžeme učit. „Každé podnikání je příběh“ – no není to krása?

A jestli to není jen marketing, je v tom taky naděje, že ten svět nestojí zase tak nezvratně za pendrek, jak se nám to po většinu času jeví.

Takže, Marku, já taky díky!